Sår som aldrig läker!

Nyhetsrapporteringen om gruvboomen i Sverige har intefisierats på grund av att Beowulf mining har fått provbrytningstillstånd i Gállok ca 5 mil nordväst om Jokkmokk. Ja du läste rätt de har fått tillstånd att provbryta 2000 ton järnmalm, inte provborra utan bryta. Att befolkningen i Jokkmokk är delade i frågan om gruvetableringar i kommunen har vi också blivit informerade om och det kan jag förstå när det gäller ett litet samhälle som Jokkmokk. Jag måste återigen bara få tala om att jag är född och uppvuxen vid världens största underjordsgruva, vilken ligger i Kiruna. Jag har i hela mitt liv sett hur gruvan tar stora delar av naturen i anspråk. Det kommer aldrig någonsin gå att återställa dessa marker till de skick dom var i innan gruvan grundades. Visst är gruvan i Kiruna en mycket viktig inkomstkälla för Sverige och ja den ger många jobb.
 
Men gruvbrytning är INTE allena saliggörande. 
 
I det innersta av mitt hjärta känner jag att vi går så hårt åt vår rika natur att det bara blir slagghögar, håligheter, förgiftade miljöer, stora slamdammar - som bevisligen springer läck och släpper ut förorenat vatten i friska vattendrag. Med en gruvetablering följer också mycket tung industri. Vägar måste anläggas, stora maskiner måste användas, tystnaden försvinner och ersätts av en industriell ljudmatta dygnet runt. Det krävs parkeringsplatser och manskapshus. När malmen är bruten och lastad ska den transporteras vidare till något anrikningsverk och de är inte små anläggningar det heller. Alla dessa saker kommer att för all framtid påverka vår natur. 
 
Hur ska vi kunna leva på vår jord om vi inte har tillgång till ren och frisk natur och vem ger oss rätten att utarma vår planet på alla naturtillgångar på bara några år? Hur lång tid tar det att tömma malmfyndigheterna vid Gállok? 10 år - 25 år eller 50 år??? Vad händer sen med alla jobb som gruvan ger?? Vilket blir det faktiska pris vi får betala för att etablera alla gruvor överallt??
 
Ja jag vet att vi behöver järn och andra mineraler men någonstans har vi med allt snabbare takt börjat bita oss i svansen allt hårdare. Hur ska vi förklara för våra barn och barnbarn att vi snällt stod och tittade på när våra marker runt omkring oss skövlades??
 
Ja det är med stor sorg i hjärtat som jag ser och vet vilken makt pengar har och jag förstår att människor handgripligen protesterar mot dessa etableringar när det är ett faktum att maskiner rullar fram och plöjer vägar för att ingreppen på vår natur bara ska få äga rum...
 
Å vad är det som blir kvar???
Sår som aldrig läker!!!!
 
Ylvas sorgsna hjärta har fått tala
 
 
 
Gruvindustrin tar plats!!!
Ovan gruvan i Kiruna och nedan Aitikgruvan utanför Gällivare
 
 
 
1 Gudrun Zachrisson:

skriven

Erik och jag och läst och är förfärade. Hur är det bara möjligt? Vi har ju hört i nyhetsrapporteringen, men här kommer det ju så inpå en.Hur tänker våra förtroendevalda? Vad kan man göra? TACK för att du orkar, Ylva, tack för att du sprider information.Har man glömt den finska katastrofen, där de giftiga dammarna brast....Dags att ta fram fakta därifrån igen, kanske. Men vi är så små mot MAKTEN, förstås, det är som du säger pengarna som gäller. Vi bör även damma av den gamla berättelsen om kung Midas (i grekisk mytologi, tror jag) som önskade att allt han rörde vid skulle bli guld. Så skedde, och först då insåg han att man inte kan äta guld.... Du känner ju till berättelsen, men den kan inte berättas nog många gånger, va? Kramar till er båda från oss i Orsa

2 Ylva Sarri:

skriven

Tack för att ni läser och är med oss!
Jo man kan bli helt tokig för mindre, jag är så upprörd och ledsen när jag ser nyheterna, har svårt att hålla tårarna... Ja att man kan sälja ut precis allt till varje pris. Precis som Midas konstaterade att man inte kan äta guld så av vad och hur ska vi leva när all vår RENA natur är skövlad???

Kommentera här: