Jag blir galen för mindre...

Härom veckan var det dags igen.
Den här gången i en övergiven guldgruva i USA. Om mågon nu missat nyhetsrapporteringen så kan jag bara sorgset berätta att spillvattnet som blivit kvar i någon depå i gruvans inre sprang läck och rann ut i vattendragen i närheten. En senapsgul, eller om man så vill morotsfärgad vattenmassa på uppskattningsvis elva miljoner liter har runnit ut. Ja men fatta ELVA MILJONER LITER VATTEN!!! Det är en himla massa med vatten. Jag kan inte ens fatta hur mycket vatten det är. Men jag kan se på bilderna att hela floden är helt bisarr i färgen. Å detta vatten har runnit vidare till Coloradofloden.
 
Detta är bara en enda liten övergiven gruva i USA, av de 55 000 guldgruvor som finns där. Snacka om tickande miljöbomber. ÄNDÅ vill man fortsätta att starta nya gruvor och återuppta drift i gamla gruvor. Men kära nån. Behöver vi göra så till priset av ren luft och rent vatten. Jag fattar ingenting. Det borde gå - ja det måste gå att återvinna metallerna som vi redan plockat ur marken. Jag fattar att det är dyrare - Men vad kan vara mer värt än ren luft, rent vatten och en ren jord?? Kan någon ge mig ett svar på denna fråga?!
 
 
En bild som jag hittade på nätet som visar resultatet av denna katastrof...
 
 
 
 
 

Kommentera här: