Gäst i renens rike -del 1

I dagarna har jag just varit gäst i renens rike. Närmare bestämt i Jämtlandsfjällen. På fjällstationen låg en liten broschyr med titeln "Gäst i renens rike" och jag tycker att den helt enkelt var bra så jag villl dela med mig av vad som står där. Det är så lätt att ta för givet att fjället är öde och tomt och att jag bara har att "ta för mig av ödemarken"
 
Först var där en liten faktadel om renen
  • Det finns tre typer av ren i Skandinavien: Vildren, Fjällren och Skogsren
  • Renen är enda hjortdjuren där hornkrona pryder både hane och hona
  • Sommarens mygg gör att renen söker sig högt upp i terrängen
  • I augusti sprids renarna över stora områden när de letar föda
  • Det finns ca 500 000 renar i Sverige och Norge
  • Renen är en duktig simmare
  • Renens främsta sinne är luktsinnet
  • En vit ren symboliserar lycka 
 
Så följde 5 tips om hur du förlänger upplevelsen om du har turen att få se renarna på fjället - fast dessa tips gäller ju för alla djur som faktiskt finns på fjället...
  • I kikare kan du betrakta renarna varsamt på avstånd
  • Undvik att gå rakt mot dem
  • Ju tystare du är desto lugnare är djuren
  • Håll alltid hundar kopplade
  • När större flockar är i rörelse. Sätt dig ner, betrakta och njut
 
Dessa fem tips är faktiskt ännu bättre än man vid första anblick kan tro. Dagens människa har så många järn i elden som driver henne framåt så jag tror att man många gånger drivs av samma hets även på fjället. Fast där om någonstans spelar varken tid eller rum någon roll. I synnerhet i de ljusa sommarnätternas tiderum. Som exempel att hinna fram till nästa stugplats eller fjällstation före alla andra för att få bästa sovplatsen - eller tältplatsen. Medan vandringen över de vidsträckta fjällhedarna borde vara så mycket mer. Att få njuta av rasten vid en porlande klar fjällbäck, eller att se den lilla lågväxta blomman i all sin ståtliga skönhets prakt eller bara få fylla lungorna med all den friska fjälluften och få känna att man lever och njuter mitt i allt det storslagna vackra. När kvällen kommer och man kommit fram till sitt natthärberge så visst kan både axlar, rygg och fötter ömma. Man kan vara blöt av ett ihållande regn eller frusen av en hård vind, men när man fått tak över huvudet och mat i magen och man lagt sig till kvällens vila är det mesta bortglömt. Har man dessutom fått se de där renarna, fåglarna, rävarna, blommorna eller vad det kan vara så känner då jag att jag får fylla på i själens skattkammare.
 
-Ylvas funderingar dagarna efter inte bara kroppens vandring utan även själens!
 
purpurbräcka
 
Nysnö på Templet
 
Med munnen full av mat
 
Jag en gäst i renens rike
 
 
En annan invånare på fjället
  
1 Natalie :

skriven

Så klokt! I september väntar en långhelg full med vandring för oss! Längtar så jag spricker efter att bara vara och njuta av allt fint!

Kommentera här: