Historiens vingslag...

Jag blir alltid så nyfiken på hur människorna då förtiden tänkte och hur dom levde. Idag har vi och tittat på några av monumenten som gjordes under Mingdynastin. Dessa kejsare regerade i Kina mellan 1350-1650, till antalet 16 st men just här vid Minggravarna är det 13 st av dem som är begravda. 
 
Men jag hade gärnaa varit här och sett allt när det var nytt, när marmorfigurerna var gulvita och blanka, skarpa i kontrasterna och helt opåverkade av tidens tand. När kakelplattorna och stenläggningen var ny och fin inga sprickor någonstans, när samtidens människor var i rörelse - hur såg det ut då? Om jag idag blir imponerad av alla stora stenkskulpturer med den enorma detlajrikedom som är och de stora monumenten - maosuleerna för var och en av de 13 kejsarna. För snickarglädje och utsmyckningar. Alla kläder och alla smycken. Skillnader mellan folket och kejsarna. Ja jag blir nyfiken. Tänk om jag hade kunnat besöka dåtiden som en liten fluga på väggen bara för att få se och höra bara lite....
 
Ylva filosoferar i ett flugperspektiv
 
 
 
 

Kommentera här: