Med andra perspektiv

 
 
Precis innan vår semestertripp kunde jag bara inte låta bli att införskaffa ett nytt objektiv till kameran. Ett makroobjektiv. Jag kan bara konstatera att det ger en ett sätt att se omgivningen med samma gamla ögon men i ett helt nytt perspektiv. Inte har ju jag varit den som travat runt bland tistlar, brännässlor eller taggiga nyponsnår. Men det är precis det jag gör just nu. Jag letar småkryp, fjärilar, flugor ja allt sånt som jag inte alls tänkt på finns bara utanför dörren. Till och med en vanlig fluga som kan vara sååå himla irriterande blir plötsligt intressant. Dessa surrande varelser har emellanåt ganska härliga färger som skimrar rätt vackert i solens varma eftermiddagsstrålar. För att inte tala om vingarnas tunna hinna med ett myller av strukturer. Ja återigen kan man konstatera att naturen är helt förunderlig och hur funktionellt allt är in i minsta detalj. Växtdetaljer blir också helt annorlunda i ett makroperspektiv. Små ludna frön eller en pytteliten blomma blir plötsligt synliga för mina ögon.
 
Men jag har också konstaterat att dessa små kryp och varelser inte är särskilt stillsamma - man måste vara blixtsnabb med avtryckaren för att ögonblicket inte ska vara förlorat. Men sanning å säga blir de flesta bilderna helt dåliga med oskärpa och fokus på helt fel ställen. Men trots allt är det helhetsupplevelsen att få se vår vackra värld runt omkring oss och jag är inte helt färdig ännu med att krypa runt bland de taggiga buskarna i sommarsolen.
 
Rapport från Ylva från ett taggigt hallonsnår i Roslagen
 

Kommentera här: