Hur okunskap blir allmänt vetande

I förra veckan hade jag på radions ring P1 så där i bakgrunden och jag satt och jobbade med mitt när jag plötsligt hör kvinnan som ringt in säga att samerna medvetet kör ut renarna på bilvägar och järnvägar för att det lönar sig mer att göra så än att sälja renarna till slakterier. Där började jag lyssna aktivt. Vad tusan är det kvinnan säger? Så fortsätter hon att säga att det är fel och att det är vi skattebetalare som får stå för det. Ja hon sa så mycket annat tokigt också när det gäller renskötseln, men det här var det jag tog fasta på eftersom det inte är första gången jag hör denna vansinnighet sägas.
 
Det var inte många minuter kvar av sändningstiden men jag reagerade blixtsnabbt och skrev ett mail till ring P1 där jag klart och tydligt talade om att det inte är sant. Varken att renägarna skulle få mer betalt för renen om den blir trafikdödad eller att de med berått mod skulle utsätta sina djur för att låta de bli påkörda med risk för att de blir sargade eftersom de många gånger inte dör direkt. De är ju förmodligen dräktiga också så det skulle innebära ett väldigt kapitalförstörande utöver renens lidade.
 
Mitt mail lästes också upp i radion vilket kändes skönt för då hade jag i alla fall fått klargöra för dessa lyssnare att påståendet inte är sant. 
 
Men jag kan inte låta bli att förundras över hur mycket vetande folk besitter och vart all detta vetande kommer från. Att ett dumt, elakt och kränkande påstående kan bli en total sanning som alla vet är absolut sann. Jag tycker det vore mer sunt om folk faktiskt ifrågasatte sina kunskapsspridande källor lite mer. Inte bara när det gäller renskötsel utan i alla frågor där felaktiga påståenden har tendens att bli totala sanningar!
 
 
1 nizze:

skriven

Jadu så där är det när "white trash" lyckas komma fram i medierna. Dom flesta som hörs är såna som inte vet ett piss om någonting. Flashback & NSD:s kommentatorsfält är fulla med såna där såkallade skattebetalare & självutnämnda experter. (jag tror inte det är så många av dom som betalar statlig skatt heller för den delen).

Kommentera här: