GMO-Lax...

Så var det dags igen. Hörde just att USA har fått fram en livskraftig (?) genmanipuilerat lax. Jag blir bara så galen. De har genmanipulerat en laxart så att den växer dubbelt så fort. Om det var meningen att vi skulle växa fort så hade vi blivit skapade sådana. Nu är det så en gång för alla att det finns en anledning till varför allt skapat är som det är och hur det ska fungera. SÅ kommer då människan in i bilden som nödvändigtvis ska tjäna maximalt med pengar på allt som bara går. Å vad gör man då ?? Jo man börjar manipulera med det skapade. Detta för att laxen ska växa dubbelt så fort - vilket gör att man hinner få in dubbelt så mycket pengar för de man säljer. Ja men hallå vart tog respekten för livet och växandet vägen, respekten för djuren och för hur de mår och inte minst respekten mot oss själva. Jag vill titta mig i spegeln varje morgon och känna att jag kan vara nöjd och stolt över mänskligheten. Men ICKE det. Nej för här har vi åter kommit på hur vi kan göra oss stora pengar på någon annans bekostnad. Inte nog med det. Vi är så himla korkade att vi gör det på bekostnad av oss själva. För någonstans är tanken att VI SJÄLVA ska äta denna modifierade lax. Jag vill att någon talar om för mig varför jag skulle göra det och framför allt på vilket sätt den är bättre än den vanligt, normalt växande laxen - ja förutom att man gör storkovan på den då.

Jag vill verkligen inte hasta genom livet utan jag vill känna att jag lever och att jag är jag. Å så känner jag när det gäller maten också. Varför ska vi hasta fram den. NEJ jag vill inte ha den typen av mat utan jag vill känna att den mat jag äter är av bästa kvalité. Jag kommer fortfarande njuta mest av att sitta där på isen och långsamt pimpla i mååånga långsamma minuter innan fisken nappar OM den ens gör det den här dagen! Men jag tror ändå att jag är lyckligare där på isen - utan napp än med en snabbväxande manipulerad lax.

Länge leve det långsamma sättet att hantera mat!!



Kommentera här: