Lucia

Klockan 7 på morgonen har jag tv:n på där SVT's luciafirande startar. Dessvärre blir det det enda luciatåg jag får se. Det är lite sorgesamt för i hela mitt liv (så långt jag kan minnas) har jag alltid deltagit i luciafirandet. Antignen att vara med eller som åskådare till mina barns eller syskonbarns firande. Men i år blir det jag och tv'n - inget annat. Lite tråkigt faktiskt eftersom jag tycker om dessa sånger som sitter i ryggmärgen efter alla år. Men jag är ofantligt glad till att jag åtmonstone får uppleva det med SVT. Höra hur sången fyller hela mitt dunkla vardagsrum och att få se dessa vitklädda ljusbärarna. När min systers och mina barn var små lastade vi bilen full med våra fem barn, så Marit och jag vilket gjorde ett 7 man starkt luciatåg och for runt till våra gamla fastrar, farmor och mormor för att lussa. Haha det var tider det att jämka ihop en skara med egna personligheter och egna viljor som inte alltid såg lika ut för alla. När vi övertygat en att det här blir bra , ja då ballade nästa ur. Men någonstans lyckades vi faktiskt ganska bra och alla vi besökte var i alla fall rörda och glada över våra besök. Men de kanske höll masken och pustade ut så fort vi försvunnit... Varför det inte blir mer lucia än så för mig i år är faktiskt att vår kör har konsert i Kiruna kyrka tillsamman med Tommy Nilsson så ja sångarglädje får jag i allafall vara med om!!


Luciatåg anno-90



Luciatåg anno -91



Luciatåg anno-92

Kommentera här: