Jag älskar min frihet!

För en tid sen hörde jag en av sommarpratarna berätta om sitt liv och leverne: Annika Östberg. Vilken historia. Hennes olika val här i livet förde henne till slut till fängelset där hon vistades i 28 år. Ja men fatta 28 långa år! Det är längre än mina barn är gamla. Det är längre än hälften av mitt liv. Jag måste säga att hon bjöd på en inblick i en värld som inte existerar i min tanke ens. Men det var också intressant att höra med vilken värme hon pratade om sina vänner i fångenskapen och hur de tillsammans skapade sig en värdefull tillvaro. Ja människan är förunderligt anpassningsbar och gör sig en dräglig situation i de mest extrema förhållanden. Jag har ändå så svårt att förstå och föreställa mig att livet kan vara så begränsat. Att man är hänvisad till en plats som begränsar ens liv, som begränsar ens resande, som begränsar ens utevistelse. Ja som begränsar typ allt. Undras om man hade gett upp för mindre??? Jag har heller inte för avsikt att fylla på den delen av erfarenheter i mitt liv så det får vi aldrig veta.

Jag som älskar att vara ute att känna solens strålar värma min hud. Jag som älskar att låta håret fladdra vilt i en stormig vind och känna hur urblåst jag kan bli. Jag som älskar att känna hur regnet strilar ner och blöter alla mina kläder så jag är som en dränkt kattunge när jag äntligen till slut kommer mig inomhus och får lämna de droppande kläderna i en plaskvåt liten hög på golvet medan jag hittar torrt att sätta på mig. Jag som älskar att få känna en riktig vinterstorm vina runt knuten och man knappt kan andas och fattar att de är ingen lek att vara ute och att man lätt kan frysa ihjäl. Jag älskar det stilla och lugna där vattenytan ligger så stilla och blank och fjällen rutnomkring speglar sig ståtligt i vattnet.

Ja sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag älskar att leva och jag älskar min frihet!

1 Lillebror Hammarström:

skriven

Intressanta funderingar! Håller med dig till fullo att något av det värdefullaste vi har är katt kunna och få vara ute i en någorlunda fri och orörd natur där vi kan komma och gå som vi vill!

Kommentera här: