Gruvhysteri i Sverige...

Jag bor i Kiruna och har bott här i större delen av mitt liv. Som granne har jag en av världens största underjordsgruva. Det jag ser är vilken stor och tung industri det är, vilken plats den tar och hur mycket den påverkar vårt samhälle på gott och på ont. Men att en gruva tar stor plats är det definitivt ingen tvekan om! Givetvis är gruvan en viktig livsnerv för både Kiruna och regionen. MEN det här är inte det enda vi har här och hur ser det egentligen ut med alla jobb som finns där och vem är det som tjänar pengarna?? Många stora frågor att hantera. Just idag finns här många som jobbar för gruvan men de är inte skrivna i kommunen. Det måste ju betyda att vi har fler arbetstillfällen här än vad vi har folk som kan jobba i gruvan. Så att skapa fler arbetstillfällen kan inte vara ett särskilt trovärdigt argument. Bra då har vi rett ut det så här långt.

 

Runt omkring i Kiruna kommun finns ett antal utländska företag som prospekterar. Å tydligen verkar det som om bara man ansöker så får man tillstånd urskiljningslöst så man kan fara fram i våra skogar och på våra fjäll hur som helst med maskiner och borriggar som så skoningslöst perforerar marken med sina hål.  Varför? Jo "för det är väl intressant att veta vilka mineraler som finns i backen under oss"... Nä vet ni vad jag tycker verkligen INTE det - å INTE vill jag ha en massa prospekterare i våra fjäll å INTE vill jag ha fler gruvor här heller. Jag ser ju med mina egna ögon hur stor plats en gruva tar. Det är helt okej att den som finns är där den finns men är det meningen att vi ska exploatera alla naturtillgångar på en mansålder? vad finns då kvar åt de som kommer efter oss att hantera? Någonstans menar jag också att man ger ett sorts löfte om att det när det är okej att prospektera så kommer det vara okej att etablera en gruva.

 

Låt oss se lite närmare på ett exempel vad det hela handlar om. Nikkaluokta ligger sju mil väster om Kiruna mitt i fjällen. Rakt söder om byn finns fjället Larkim och här finns tillstånd att provborra i grova drag i ett område som sträcker sig fem mil österut uppe på kalfjället och tre mil söderut, mellan Kalixälven och Kaitumälven. Man har pekat ut tre intresanta fyndigheter på detta kalfjäll som man vill ska leda till brytning. Tre gigantiska dagbrott på flera kvadratkilometer för vart och ett av dom. Det skulle betyda att broar över Kalixälven ska byggas, liksom vägar för tunga maskiner att färdas på uppe på fjället. Då förstår ni också att dessa vägar kommer att trafikeras av både snöslungor, dumprar, grävmaskiner och ja allt som hör gruvbrytning till. Man behöver manskapshus och rastkurer. Det kommer grävas upp en massa sten förutom mineralerna som kommer att placeras i slagghögar runt omkring. Så ska mineralerna hanteras det kommer att krävas transportleder för malmen, anrikningsverk och andra industriområden. Allt detta för ett visst antal jobb under en 10-25 års period. Ska vi fördärva vår fjällvärd för några års jobb?? Naturen går ALDRIG att återställa efter gruvdrift till det den en gång var. Vad kommer hände med de näringar som finns idag och som har naturen som arbetsplats såsom turismen, rymdforskningen och rennäringen med flera. Dessa arbetsplatser är varaktiga och finns etablerade i området redan idag. Ska dessa bara lägga ner sina verksamheter.

 

Vad händer med vattendragen, fisken, björnarna, renarna, älgarna och alla andra djuren? Vad händer med tillgången till en storslagen oförstörd vildmark? Vad händer med det fria friluftslivet? Är det en gruvindustri vi ska se från Sveriges högsta fjäll Kebnekaise? Jag vill inte ens tänka på svaren! Det smärtar alltför mycket. 

 

Det finns så många andra anledningar till att vi bor i Kiruna än att vi bor granne med en gruva!

 

 
 
1 Rickard Danilda:

skriven

Det ät självklarheter du skriver.
Jag är övertygad att detta med över
300 prospekt kommer få en positiv
kovändning.
Bra skrivet!Här har jag skrivit ett
inlägg: http://culturanuova.wordpress.com/2012/10/23/jakten-pa-mineraler-moter-hardnande-motstand/

2 Margareta Nobell:

skriven

Fantastiskt att läsa detta inlägg i gruvdebatten, tack Ylva! Själv tänker jag detsamma - att skönheten och kraften i våra gamla fjäll inte får säljas ut nu, helt hysteriskt! Och vattnet, älvarna, tystnaden... Och vi börjar bli allt fler som tänker så. Manifestation och paneldebatt, musik, mingel, kontaktmöjligheter, i Stockholm den 17 november på just detta tema. Deltar gör flera nätverk från både norra och södra Sverige. Kontakta mig, antingen på Facebook eller via mail så får du mer info om du är intresserad och inte redan har fått veta.
Allt gott!
Margareta

Svar: Hejsan Margareta!Tack för erbjudandet - men precis som du anar så har jag information om manifestationen i Stockholm :)
//Ylva
Ylva

3 Kenneth Karlsson:

skriven

Vi väntar på en röst från Kiruna fjällen! fin artikel!
Hoppas du vill dela med dig av text till fler läsare!
Med vänliga hälsningar kenneth

4 Gudrun Zachrisson:

skriven

Du skriver med värme, medkänsla med allt levande du har omkring dig, klokskap, och så är du påläst och vet vad du talar om. Dina inlägg behövs, de gör skillnad. Tack, Ylva, ge inte upp!

Svar: Tack! Kul att ni följer min blogg :)//Ylva
Ylva

Kommentera här: