Fantomen och jag

Ibland gör jag som fantomen och går på stadens gator som en vanlig människa. Att flanera på stadens gator gör att man får ta del av en annan bild. Bebyggelsen i den här delen av Busan består av många väldigt höga hus i olika klungor och har ett väldigt modernt nästan spejsad stil. Skulle jag se dessa byggnader på bild hade jag kan kanske gissat att jag var i Singapor eller New york. Men här och var bryter det av mot någon lågmäld byggnad i lite mer traditionell asiatisk stil.
 
I en stad som bebos av 3,8 miljoner människor förstår man att det alltid är människor på väg någonstans i olika riktningar. I denna storstad på samma sätt som i många andra stora städer, dvs med bil. En jämn ström av moderna, välputsade bilar strömmar förbi i alla riktningar. Dom allra flesta av märket Kia eller Houndai. Jag kan inte låta bli att undra vart alla människor är på väg hela tiden dygnet runt?
 
Jag lovar att man snällt står vid övergågnsstället och väntar på grön gubbe. Trots att det är så många bilar i rullning är det en ganska jämn och lugn rytm i trafiken och väldigt sällan som det tutas. Naturligtvis är det många människor i rörelse men definitivt ingen trängsel. Äldre koreanska damer som har stora solskärmar på huvudet hör till ett mycket vanligt inslag av gångtrafikanterna. Det är väldigt rent på gator och passager och på något ställe har några äldre damer ställt fram plastbyttor med grönsaker som dom säljer till förbipasserande. På den gröna strängen under träden syns en annan äldre dam böjd över en pinne där hon går och vispar runt i högarna av nedfallna löv och jag gissar att hon leter efter frukter eller nötter som fallit ner från trädkronorna ovanför henne.
 
Löven skiftar lite i höstfärger, vilket kännslite märkligt då temperaturen skulle kunna vara svensk sommar. Det vi säga rätt varma sköna dagar med lite svalare nätter.
 
Framför det supermoderna varuhuset kommer några unga mammor gående med sina bebisar i bärselar på magen. Även om en och annan barnvagn också rullar fram över trottoarens stenläggning. En vanlig dag i Busan, i Sydkorea.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: