Snökaos och kyla

Just nu är vädret på tapeten så gott som dagligen. I vinter har rapporterats om den kallaste vintern i mannaminne. Pohlman sa redan på sin tid att ett mannaminne är väldigt kort. Vilket är både sant och insiktsfullt. Givetvis så blir vädret än mer uppmärksammat i dessa tider då man pratar om globa luppvärmning och vilka katastrofala följder det kan få. Klart att man inte ska ringakta det men i allt prat glömmer man bort de normala vädersvängningarna som finns både över tid och vad som gäller inom året. Jag kan höra folk prata om att det har blivit varmare vintrar här i Kiruna -ja om man nu bortser från den här långa kallperioden vi har haft ett tag nu- annat var de förr då var de ena riktiga vargavintrar och inga plusgrader alls på hela vintern. Så har det inte varit för jag minns som barn hur vi hade gäster i Nikkaluokta över trettonhelgen och hur regndropparna smattrade mot rutan. Jag har också ett annat riktmärke och det är när snön kommer för att stanna. Datumet är 27 oktober och hittills är det bara en gång som vi inte haft snö då! Under de år vi bodde i Uppsala -85 till -90 så hade vi ordentliga vintrar med både snö och minusgrader. Så uppenbarligen är ett mannaminne kortare än 20 år tillbaks i tiden i alla fall.

Jag minns också när jag som 7-åring satt och tittade på Sveriges magasin, i väntan på John Blund, då de pratade om grön jul. Jag skrattade högt och tyckte att de var ena stollar för julen är ju mitt i vintern - i alla fall här i Kiruna :) De visade också en bild på en julgran som stod på en grön gräsmatta vilket var rent skrattretande i min värld.

Så har vi de här med snökaos. Jag hörde i ett nyhetsinslag i veckan att militären fått rycka ut för att skotta fram en bangård, kan ha varit Nässjö, för att få igång trafiken igen. Vilket är bra att man har de som mål, men i samma reportage sa man också lite mer generat att ja det här borde vi få att fungera bättre för i norra Sverige är det snö varje år och den lyckas man ju få bort från spåren. Jag fick mig ett gott skratt också när min syster berättade att hon ropat på sin dotter för att hon skulle se på tv:n vilket snökaos det var, hennes svar till sin mor blev: -tss, dom försöker bara göra en grej av det :) Ja inte imponerar ett snöfall i södra Sverige på Kirunaungar i alla fall.

För att nu knyta ihop mina funderingar om vädret så känns de här med globala uppvärmningen med två grader väldigt långt borta för minus 40,4 grader eller minus 38,4 grader är svinkallt vilket som...





En varm rapport från Ylva i stugvärmen!

1 Anonym:

skriven

....men har du bara 14,9 inomhus? Inte konstigt att nästippen blir frusen.

2 Camilla Larsson:

skriven

Läser i din blogg för första gången och jag måste bara säga att du skriver helt underbart!



Jag är inget blogg-fan men din blogg kommer jag med säkerhet att följa! Heja Ylva!

3 Favvo-moster:

skriven

Tack Camilla - kul å få respons :)

Kommentera här: