Med andra ögon

Förra helgen när jag var på kurs i Luleå skulle vi presentera en omvärldsanalys av marknaden, å det är nog precis det jag kommer att göra här också...
 
I morse bestämde jag mig för att promenera här i omgivningarna. Busan ligger vackert i ett rätt bergigt kustlandskap vilket ger en fin karaktär åt stan och kustlinjen. Men det finns ett stort smolk i bägaren. Ja det är så stort så det gör mig alldeles bedrövad ända in i själen. Å det är luften runt omkring mig. Den är helt klart påverkad av förhöjda partikelhalter. Det ligger som ett dis runtomkring mig. Även om himlen här är rätt blå i jämförelse med Peking, eller egentligen hela Kina. 
 
Det är andra gången inom loppet av ett halvår som jag är på flygplatsen i Kina och jag då blev så grymt införstådd med vad dålig luft innebär. Det har satt sina spår!! Hur som helst så lyfte vi från Pekings flygplats precis vid tiden för solnedgång. Himlen, eller snarare partiklarna i luften färgades underbart vackert så som det bara kan bli i en solnedgång. Men jag vet ju att Kina lider av extremt dålig luft så då kändes inte solnedgången lika vacker längre. Just denna dag i Peking hörde desutom till en av de bättre med relativt låga värden och en nästan blå himmel som solen lät sina strålar skölja över landet. Vad är det då som gör att Kina har så dålig luft?? Jo förutom de många bilarnas avgaser så har Kina mycket kolkraftverk och annan tung industri med stora luftföroreningar och låga miljökrav. Ett exempel är utvinningen av jordartsmineraler. I USA la man ner brytningen av jordartsmineraler just för att industrin skitar ner så förfärligt, så Kina tog över stafettpinnen...
 
 
Peking  lite från ovan...
 
Jag vet inte vad man ska säga om det?? Vilket pris ska vi betala för vår välfärd?? Nu kommer vi till min spaning detta är alltså marknaden som styr. Men ska vi låta marknaden styra på bekostnad av precis allt?? Kina har gjort ett val för hur deras indstri ser ut men det här får alltså konsekvenser långt utanför landets gränser som i Busan och Sydkorea. På så sätt är vi alla beroende av vad grannen gör. Likaväl som grannen är beroende över mina beslut och vad jag gör. Så detta mina vänner ÄR och FÖRBLIR ett globalt ansvar för oss alla. Vi kan inte utnyttja vår moder jord som vi gör. Därför tror jag att våra protester mot fler gruvetableringar på vår mark bidrar till att värna miljön. Vi måste jobba mer och hårdare för långsiktiga och hållbara lösningar.  För vad gör vi den dagen när det är är ett faktum att vi inte kan äta guldet som glimmar??
 
 
Busan - bättre än Peking, men långt ifrån bra vill jag påstå...
 
Ylvas funderingar med smolk i bägaren...
 
 
 
1 Anders Göranzon:

skriven

Helt klart en mycket allvarlig smolk i bägaren. Låt oss ändå fortsätta att kämpa tillsammans i den världsvida kyrkan. Tack för en givande bloggläsning!

Kommentera här: