I någon annans skor

 I bland kan det vara mer än nyttigt att få trampa omkring i någon annans skor. Nu undrar ni kanske hur jag tänker nu. Jo för första gången i mitt liv har jag upplevt att någon har demonstrerat mot mig! Hm nåja i vart fall den kongress som jag är en deltagare i. Men upplevelsen och känslan var att de demonstrerade mot mig. I vår urfolksgrupp var jag heller inte den enda med den känslan.
 
Första dan när vi kom till konferensarenan stod en ensam man där med ett plakat som det stod något skrivet på koreanska, men desutom stod han och skrek ömsom på koreanska och ömsom på engelska: -"go away, go home"!  Det är klart man hajar till, där man kommer gående ensam över planen mot entrén iklädd kolt och ryggsäcken på ryggen som enda skydd och tillhygge, och stilla undrar vad det där var för någonting.
 
Dag två hade han fått dit sina kompisar, kanske 500 pers som intog trottoaren utanför arenan. Å då var det en riktig manifestation med utdelning av t-shirtar och solskärmar, med tal, kampsånger och lyfta nävar. Polisen var på plats med sina avspärrningsband i plast och piketstyrkor.
 
Då tyckte jag det var stort å nästan lite obehagligt. Jag som är snäll, vill väl och driver urfolksfrågor i olika sammanhang, hur kan dom demonstrera mot mig?? När detta väl smält in kom nästa tanke som jag aldrig någonsin tänkt förut: -Undras om folk har känt så här i de manifestationer och demonstrationer jag deltagit i tidigare?? Jag har givetvis inget svar på det och jag vill absolut inte tro att det är så..
 
Dag tre förstår vi att det verkligen har eskalerat för när vi anländer till arenan är det ett sådant massivt polisuppbåd med säkert 25 normalstora bussar, som det står skrivet police på med stora mörkblå bokstäver, både på parkeringen och området runt arenan. Poliser i gula reflexvästar i större grupper utplacerade lite varstans, samt patrullerande poliser runt hela området. Det jag aldrig ens skulle komma på i min mest makalösa dröm har hänt; Vi har blivit bombhotade! Ja men det är helt absurt - i min värld alltså!!
 
Ylva rapporterar om insikten om hur nyttigt det är att kliva in i någon annans skor!
 
 
 
Urfolken från Europa på plats i Sydkorea och konferenscentret Bexco,  Sofia från Grönland och Tore från norska sidan av Sápmi. 
 
 
Uppbåd av både polisstyrkor och demonstranter.
 
 
 
 

Kommentera här: