Den långa resan

Igår var det dags att påbörja den långa resan från Kiruna med destination Busan. Busan - var tusan ligger Busan?? Jag visste då inte det. Men blev informerad om att det ligger i Korea. Ja det vart ju också fel för det är faktiskt Sydkorea. En insnöad Kirunabo som jag är tyckte jag att jamen Korea det är dit jag ska, men blev som sagt varse att man måste vara noga med att det är just Sydkorea man ska till och därmed jämt.
 
Sydkoreas högsta berg är vulkanen Hallan-san som mäter 1950m och ligger på ydkoreas största ö. Landet har ca 3500 öar, varav 600 är bebodda. Busan är en stad på östra sydkusten med 3,8 miljoner invånare av landets totalt 48 miljoner människor. En ganska stor stad med mina Kiruna mått mätt, men antagligen en rätt liten stad på den Asiatiska skalan och i ärlighetens namn vet jag faktiskt inte så mycket mer. Ska bli spännande att komma sig dit i alla fall! 
 
Just nu har jag mellanlandat i Peking och har just ätit en typisk kinesisk lunch med flera mindre rätter. Förutom maten så märker man också på personaltätheten att man inte är i Sverige på en restaurang. För det första var det en söt liten flicka som såg mina trevande steg när jag långsamt vandrade fram och försökte utröna om det gick att äta lunch på stället som småspringande mötte upp mig och undrar om jag vill dricka kaffe eller äta lunch. När det var klart tog hon resolut tag i bagagevagnen och drog den med sig in och lämnade över till en av flickorna på insidan, som i sin tur lämnade över till en tredje flicka som visade fram mig till bordet. Förutom dessa tre flickor finns här i allafall fyra flickor till som bara serverar. Alltså kan man dra slutsaten att personalkostnaderna inte är på samma nivåer som i Sverige.
 
 
 
 
 
 
Här en karta över just Sydkorea där nr 1 är Seol och nr 2 är just Busan.
En  Ylva som reflekterar i farten!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: