Någon grad över noll...

Äntligen har vintern kommit även till de sydligaste breddgraderna i vårt land. Å det med besked! Inget att förakta. Det är givet att det alltid är prat om vädret här i Sverige då vi bor i ett tempererat land med en massande skiftande väderlekar och temeperaturer. Självklart blir det också en sensationsnyhet då Malmö har kallare än Kiruna. I torsdags visade temperaturen i Malmö på minus 4 grader och här i Kiruna hade vi hela 2 plusgrader mitt på dan. Hela 6 graders skillnad! Ja men fatta - det är inte klokt vad det är upp ocn ner i vår värld!!!  (...eller...) Så Aftonbladet slog på stora trumman och göra ett sensationsuppslag om vädret. Man kontaktar Fredric Alm som är fotograf här för att fota nåt bra. Fredric undrar vad man hade tänkt sig, då han fick svaret ja ta vilken parkbänk som helst! Fredric tittar ut genom fönstret och informerar reportern om att det inte är möjligt eftersom det ligger ½ m snö på dom bänkar som parkförvaltningen möjligtvis glömt kvar ute när dom ställde undan dom i höstas inför den antågande vintern och för att bänkarna inte skall ugöra något hinder för snöröjningen.

Nå Fredric är inte den som är den utan då vi delar kontor kom han till mig och undrade om jag hade lust att följa med på ett "vårigt" fotouppdrag. Å jag är ju inte sen att haka på upptåg som dessa. Vi lastar bilen full och drar iväg mot Luossabacken, för att nå lite höjd och kanske hinna med solens strålar innan de försvinner bakom gruvan. För alla som känner till Kiruna vet att så här i början av december har vi inte särskilt lång stund av sol - å snart orkar solen inte alls över horisonten så trots att klockan bara var ett på dan var det stressigt.

De här med plusgrader under vinterhalvåret i Kiruna är inget nytt fenomen. Så har det varit ända sen jag var barn. Destuom flera gånger per vinter så att det blir plusgrader någon eller några dagar är faktiskt inte märkligt alls. Men det är också ett fenomen till när vi har temperaturer runt nollan å det är att det oftast blir väldigt stormigt och blåsigt. Så även denna dag. Fredric och jag tänkte med berått mod oss upp på Luossatoppen. Vägen dit är en smal, slingrig grusväg som definitivt inte plogas särskilt kontinuerligt (om den ens plogas alls) så halvägsupp när vi forcerat några vinddrivor och snön sprutat över både tak och vidruta, insåg vi att risken skulle vara mycket stor att vi skulle köra fast så vi lyckades vända och ta oss ner och nöja oss med höjden man har även vid foten av Luossa. Vi riggar grejorna så tittar Fredric på mig å säger: -men Ylva, det ser inte alls särskilt vårigt ut när du har mössa och vantar. Det är lugnt sa jag. Säg till när det ska fotas så tar jag av det! Men vårigt - nix inte särskilt. Med stormen vinande runt öronen så lyckades vi ändå bra tycker jag. Solen hann försvinna bakom gruvan - men det blev ju otroligt vackert och effektfullt ändå.

Idag har vi betydligt härligare väder. Temperaturen har sjunkit till minus 10 och blåsten har bedarrat!!!


Foto: Fredric Alm
1 bertil andersson:

skriven

fin bild blev det iallafall

2 stig strömbergsson:

skriven

Kom bilden med i Aftonbladdret?

3 Ylva Sarri:

skriven

Jo då det gjorde den :)

//Ylva

4 Elisabeth:

skriven

Härlig bild!

Kommentera här: