Att skapa traditioner

Vare sig man vill eller inte så har man genom åren skapat sig en mängd traditioner. Det märks särskilt tydligt nu så här inför jul, inte minst på alla adventsstjärnor och ljusstakar som dyker upp i fönstren i början av december. Att göra vissa saker hör liksom till. Somliga traditioner har jag förstås med mig från min egen barndom. Men vad är en tradition och vad innebär det? Ordet tradition är latin och betyder överlämnande, kan jag läsa på Wikipedia. Helt enkelt att seder och bruk lämnas över från en generation till nästa. Ja och varför inte. Egentligen ett bra sätt till kunskapsöverföring om man vill.

 

Javisst har jag också sen jag flyttade hemifrån prytt mina fönster med adventsstjärnor och ljusstakar i alla år. Men jag började göra en sak till också. Baka pepparkakor med hemmagjord deg. Innan jag hade barn själv och bodde i Uppsala bjöd jag in mina vänner på pepparkaksbak. Så där stod vi tillsammans och knådade och kavlade våra degar. Medan doften av nybakta pepparkakor letade sig fram i hela lägenheten. Klart att det kändes mer meningsfullt att baka pepparkakor när barnen väl kom, men seden att bjuda in till bak har hållit i sig. Då vi återvände till Kiruna blev det givetvis min mor, mina syskon och deras barn som härjat fritt i köket och vid ett par tillfällen har vi varit 12-15 st och det har varit en härligt mjölig tillställning och en och annan bränd pepparkaka. Allteftersom barnen blivit äldre har intresset för den årliga bakningen avtagit. Men inte helt så i förra veckan var det dags. Lova min systerdotter, min dotter Johanna och jag kavlade upp ärmarna och gav oss i kast med projekt pepparkakshus. Något vi aldrig gjort förut. Lovas syster Yrla dök också upp efter en stund.

 

Några timmar senare var vi klara. Två nöjda flickor som gick hem med varsin burk härligt doftande pepparkakor och på byrån i hörnet står vår nya skapelse som efter många goda skratt faktiskt blev ganska bra. Dekorerat med kristyr och silverkulor. Den skeva sidan har vi vänt mot väggen och vi planerar redan vilket hus som vi ska ha som modell till nästa år och kanske har vi nu skapat ytterligare en nivå i vår mångåriga tradition.

 

obs! Det är Mumintrollet och lilla My som är med :)

Kommentera här: