Här råder guldrush...

Men det ser inte riktigt ut som när guldrushen var som störst i Amerika med, folk som slogs för att komma först åt inmutningar längs med vattendragen. Där diverse vaskningsanläggningar uppfördes... Nä för här är det inte guldvaskningar i strömmande vatten som är på tapeten utan nu ska våra fjäll och marker perforeras med undersökningsborrhål. Aldrig förr har så många ansökningstillstånd lämnats in för provborrningar i våra marker här i Kiruna kommun och övriga Norrbotten. Jag tror vi för stunden tar och tittar lite närmare på den gruva som just tagits i bruk i Kaunisvaara strax norr om Pajala nära finska gänsen. Under de stora myrarna är det Northland Resources, ett europeiskt företag som har erhållit brytningstillstånd, och som förser sig med vinsterna. Det är helt otroligt att man har en garanti på en malmkropp på 350 miljoner ton och brytning i 25 år. Det är ju heeelt fantastsikt att man kan skapa så många arbetstillfällen och dess kringeffekter för Pajala och Tornedalen. Eftersom det är myrmark måste ju området avvattnas, så måste ju nya vägar byggas för infrastrukturen. Kanonbra massor av jobb!

Jag tycker dock att vi kan ta oss en liten titt på hur området ser ut ovanifrån och granska det med andra ögon:
Jag vet att man i Pajala är mycket glada åt den nyöppnade gruvdriften å ja det ger många jobb för stunden. Jag kan dock inte låta bli att fundera på om verkligen alla som kommer att jobba i gruvan kommer bli bosatta i Pajala eller??? Det är allt för enkelt idag att veckopendla. Fly-in fly-out blir nog dessvärre melodin även för många kanske flertalet av de som kommer att jobba i gruvan. I de redan etablerade gruvsamhällena Kiruna och Malmberget ser det så ut redan idag i allt för stor utsrtäckning...

Om nu området ser ut så här redan idag hur kommer det se ut om 25 år? Man får ett samhälle att blomstra  i 25 år, men sen då? När det inte längre är lönsamt att drifta gruvan vad händer då? Hur ska man kunna återställa en avvattnad myr? Hur ska man kunna återställa ett stort område"månlandskap" till en norrbottnisk naturtyp? Hur ska man få ett samhälle att fortsätta leva som hängs upp på en gruvdrift i 25 år - det är ju inte ens en mansålder! I dagsläget så finns det heller ingen järnväg att transportera malmen till Svappavaara där den ska förädlas. Så det blir med lastbilar på befintliga vägar. Vägen mellan Kaunisvaara och Svappavaara är 15 mil enkel väg och i bästa fall kommer en lastbil rulla ut på vägen var 12 minut. När lastbilarna varit i Svappavaara och tömt sitt "guld" så rullar dom tillbaka mot Kaunisvaara var 12 minut. Men om produktionstakten blir högre så måste lastbilarna rulla lite oftare nämligen var 7 minut eller om det går ännu fortare så var 3 minut. Det är ju inte heller bara landsväg där lastbilarna kör utan man kommer att köra rätt igenom de byar som ligger längs med vägen. Inte vet då jag om jag hade velat ha en lastbil körandes förbi mitt hus var 12 minut. Som ni kanske förstår är det heller inga småbilar som kommer passera. Kanske kommer dom att vara i den här storleken eller kanske ännu större! Vad vet jag?
Ylva filosferar om hur vi värnar om vår Moder jord och hennes resurser....

Kommentera här: