Vad är det vi stoppar i oss??

Nu är det kokta fläsket stekt!
Vad är det vi håller på med?? Jaja jag förstår att ni undrar vad har nu Ylva rörts upp över den här gången. Jo man har gett sitt godkännande till att odla genmanipulerad potatis i Norrbotten. Det är så jag kan bli galen. Hur kan vi hålla på att manipulera med den mat som ska nära oss. Å vad är det för fel på den vanliga, hederliga mandelpotatisen?? Vad vet vi om hur alla dessa fantastiska moduleringar med maten kommer att påverka oss?? Okej jag har väl levt halva mitt liv vid det här laget så kanske kommer inte så mycket påverka mig, vad vet jag. Men vad sjutton är det vi lämnar efter oss?? Vet vi säkert hur all denna behandlade, bestrålade och manipulerade mat kommer att påverka våra barns och barnbarns framtid??

Är det verkligen så att vi ska ha alla sorters mat på bordet varje dag? Jag menar att allt växande har sin säsong och kanske är det meningen att vi inte ska ha tillgång till tomater och paprika eller apelsiner under årets alla dagar. För någonstans framställs dessa produkter hela året och där kan jag ställa mig frågan: på bekostnad av vaddå?? Tanken blir så stor och svinlande att jag inte törs tänka slutet på den. Givetvis köper jag också paprika och tomater alla årets veckor så dessa tankar och funderingar är givetvis ställda till mig lika mycket som till alla andra. Just nu har vi kanske inte så stor chans att göra tydliga val av vad de är vi stoppar i oss eftersom märkningen på vår mat är helt undermånlig när det gäller ursprung och odlingssätt.

Jag har i alla fall gjort ett medvetet val och de är att jag köper ekologiska ägg!
Jag vill kunna göra fler medvetna bra val - men då gäller det att vi har en tydlig information om vad de är för mat som säljs, för jag tycker inte de är lätt i vår livsmedelsdjungel att hitta de där produkterna som jag vill ha. Jag gillar inte att känna mig bakbunden i valet av vår mat, nä nu ska jag minsan utöka mitt ekologiska sortiment till något mer än bara ägg. Jag menar att ju fler vi blir som väljer bort "dålig" mat så bör det visa på andra trender och tendenser. Jag säger bara var ärlig och ge folket de de FAKTISKT vill ha!

Rapport direkt från grönsaksdisken!

Kommentera här: