Vad är telefonvett?

Jag har så många gånger retat mig på det här med telefon-vett. Eller snarare avsaknaden av telefonvett. Sen mobiltelefonen har gjort entré så har det desutom eskalerat. Vad är det nu jag babblar om? Jo, så många gånger när jag först stått i kö på exempelvis en resebyrå för att beställa mina resor eller få svar på mina frågor. Jag har precis börjat prata och presentera mitt ärende så ringer telefonen, varpå reseförsäljaren raskt säger: -Ursäkta och lyfter luren till telefonen. I det läget tycker jag att vederbörande skulle säga : - Går det bra att dröja... Men alltför många gånger startar ett samtal mellan dessa två och jag står där och är tydligen helt ointressant helt plötsligt. Är det desutom vinter och kallt så är då jag klädd för att vistas ute, inte stå inne vid en disk och vänta på att samtalet ska ta slut. Det samtal som faktiskt avbröt mig.
I takt med att jag blir allt varmare och svettigare stiger självklart min irritation också. Jag tycker att det är så fräckt. Min tid är alltså inte värd någonting. Nä så klart för jag finns ju redan där på plats...

Vad beträffar mobiltelefonen är det många gånger samma sak. När jag står och pratar ringer telefonen och vederbörande ursäktar sig och svarar. Är det så här vi vill ha det? För vad sänder vi för signaler till varandra när vi gör så här?? Jo att jag svarar i telefonen för du är inte intressant. Även om man knäpper av telefonen utan att svara har det kommit in ett störningsmoment som signalerar att någon annan är viktigare och prioriterad.

Om jag befinner mig i en föreläsningssituation i ett mindre sammanhang som klassrum kan jag bli distraherad av en sms-signal och tappa lite focus på vad jag hade tänkt säga. Jag menar att vi åtminstone bör reflektera över hur vi vill använda telefonen och vilka signaler vi sänder genom vårt sätt att förhålla oss till mobilen.

Är det så att vi alltid ska vara nåbara alla dygnets timmar???
Jag bara undrar.

Kommentera här: