Jag ÄR helt 100...

Så var det dags igen, att få höra begreppet halv-same. Det hinner fara 1000 tankar genom huvudet varje gång jag hör någon använda det uttrycket. Tanke nummer ett: vilken halva av mig är same? Underkroppen, överkroppen, högerarmen, vänsterarmen, insidan, utsidan... Jag har inte klurat ut det ännu. Nästa tanke är om jag då är halv-same så är jag alltså halv-svensk. Men det begreppet existerar inte ens. Varför kan man undra. Är det för att svenskar inte är halvdanna utan dom är hela rakt igenom?? Jamen tänk dig själv om jag nästa gång i något sammanhang presenterar mig så här: -Hej, jag heter Ylva Sarri och jag är halv-svensk... Jag tror vederbörande skulle ha en något undrande min. Eller vad tror du??

Så kommer tredje tanken. När jag är utomlands och någon frågar om min nationalitet ska jag då svara halv-svensk? Fjärde tanken är hur är man när man är halv, Vad betyder att man är halv?? Hur blir det med min kusins barnbarn som uppenbarligen är samiska mulatter - vad är dom för något då?? Så där fortsätter tankarna i rasande takt genom mitt huvud. Som en kula i ett flipperspel hinner tanken liksom kulan nudda så många komponeneter som reagerar alla på olika sätt.

Vi samer är lika vitt väsensskilda som alla andra folkslag. Dvs vi har olika yrken i olika branscher, vi har olika intressen och tycker därför om att göra olika saker. Vi äter olika maträtter. En del vill jojka medan andra föredrar att lyssna på hårdrock. Vi har olika intresse av att lära oss vår samiska historia på samma sätt som exempelvis svenskar är lockade av att läsa allt om alla gamla svenska kungar och den svenska historien. En del vill bo i storstan och andra vill bo i glesbygd. En del gillar bio andra gillar mysiga hemmakvällar. Ja ni ser jag kan fortsätta att göra listan hur lång som helst. Det som dock förenar oss är att vi är samer och vill vara det. Vi vill identifiera oss som samer. Vare sig vi kan samiska eller inte, har renar eller inte, har samedräkt eller inte osv.

Jag menar å det bestämdaste att jag ÄR HEL rakt igenom. Jag är en äkta same som bor i Sverige och jag har svensk nationalitet med samisk identitet. Jag är jag helt enkelt och jag är stolt över hela mig precis för den jag är.

Rapport från Ylva - helt 100!
1 Orsakullan:

skriven

...och jag ogillar starkt begreppet halvsyskon. Mina barn är syskon, punkt! Att ingen av de fyra barnen har två av samma föräldrar spelar lixom ingen roll! Syskon som syskon...

2 Petra:

skriven

Så sant och så viktigt - ska vidarebefordra andemeningen och uttrycket hel till 100% till mina små elever som får utstå att kallas halvsyskon, halvsvenskar, halvvuxna och massor med annat halvt:((

Kommentera här: